Je zal mij niet horen zeggen dat je enkel door de juiste beelden garantie hebt op een geslaagd concept. Maar, het hebben van goede beelden heeft een positieve impact op jouw bedrijf.
Professionele beelden zorgen voor herkenbaarheid en vertrouwen. Dit is een belangrijk onderdeel voor eender welk bedrijf. In dit blog leg ik je uit waarom.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, het is geen cliché. Kijk gewoon even naar jezelf. Als je ergens reclame ziet met een mooi beeld, dan zal je die sneller herinneren.
“Eerst zien en dan geloven”.
Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Visuele verwerking gaat nu eenmaal sneller. Ruim 90% van de informatie die onze hersenen oppikken is visueel.
Uitstraling van je bedrijf
Dit is een belangrijk punt. Beelden hebben een enorme impact op de uitstraling en beleving van je bedrijf. Maakt niet uit welk bedrijf je hebt, het bezit van mooie beelden op je website of social media kanalen wekt vertrouwen en trekt de aandacht van jouw bezoekers.
Toch wordt de impact van een goed beeld nog onderschat. Waarom geld uitgeven aan een fotograaf als je tegenwoordig met je gsm zelf foto’s kan nemen? Als je zelf goede foto's kan maken en hiervoor de juiste camera hebt dan is dat mooi meegenomen natuurlijk.
Maar in de meeste gevallen is dit niet zo, en kan je best beroep doen op een professionele fotograaf om van jouw product of dienst beelden te maken.
Misschien wil je hier geen geld aan uitgeven. Maar bedenk dat wanneer je het goed aanpakt zal deze uitgave weer opbrengen.
Uiteraard ben ik als fotograaf voorstander van kwalitatieve beelden voor eender welk bedrijf om professioneel over te komen. Dit is enkel omdat ik weet hoe belangrijk dit is voor de uitstraling van een bedrijf. Mensen willen een goed gevoel hebben wanneer ze jouw website bezoeken. Een goed beeld geeft een eerste indruk, fotografie speelt hierin een grote rol.
Is het dan echt zo belangrijk die eerste indruk?
Het is en blijft iets interessant; die eerste indruk. Misschien denk je dat je het niet doet, maar we doen het allemaal. In een paar seconden tijd hebben we een oordeel klaar. Een oordeel over jou, of in dit geval over jouw bedrijf.
Het is geen hocus pocus, ons brein werkt nu eenmaal zo. En dat is ook goed want het kan ons helpen om snel beslissingen te nemen. In de eerste seconden oordeel je niet op basis van je ratio, maar met je intuïtie, zo blijkt. Heb ik vertrouwen in jouw of niet? Is de eerste indruk belangrijk, ja dus. Of de eerste indruk altijd correct is, laat ik in het midden.
Een ander voorbeeld van hoe belangrijk mooie beelden voor jouw merk zijn is, hoe we onze keuze laten bepalen door een gevoel om tot een aankoop verder te gaan. Ook dit heeft alles te maken met het gevoel dat een product of dienst uitstraalt. Komt het betrouwbaar over? Straalt het kwaliteit uit? Of heeft het juist een goedkope uitstraling? Vertrouwen is één van de belangrijkste redenen om voor een bedrijf te kiezen.
Hoe kan ik mij onderscheiden?
Een goed beeld kan je een voorsprong geven. Je kan je hiermee onderscheiden. Kijk eens rondom bij jouw collega's, hebben zij mooie beelden?
Sta maar eens even stil bij het volgende: welk bekend, succesvol bedrijf heeft slechte beelden? Producten of diensten die mooi in beeld worden gebracht verkopen nu eenmaal beter.
Kommentare